Vad håller jag egentligen på med?

Då flera i min närhet tyckt att jag borde skaffa en blogg om min matlagning så har jag nu skapat en. Då jag tidigare varken skrivit en blogg eller följt några bloggar så har jag naturligtvis ingen som helst aning om vad jag skall hitta på med bloggen. Min tanke är att jag skall skriva lite om vad jag lagar och vilka erfarenheter som jag dragit av detta. Det kan kanske hjälpa någon att undvika de många misstag som jag gått på eller kanske till och med inspirera någon till något.

Vad har jag då för relation till matlagning? Tja, någon kock är jag inte men jag gillar att laga mat (och att äta den…). Jag försöker lära mig olika metoder för matlagning och förstå mig på olika kök. De asiatiska länder som jag matfuskat inom är Kina, Japan, Thailand, Korea, Vietnam. Nordamerikansk mat lagar jag en del, kanske framförallt BBQ under sommarhalvåret. Och då menar jag BBQ, dvs varmrökning under lång tid, inte grillning. Tex-Mex är en annan amerikansk matlagning som jag ägnat mig en del åt. Även nordafrikansk matlagning har jag pysslat lite med. De flesta europeiska köken har jag testat (t ex Italien, Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Ungern, Ryssland,…) och jag har lagat en hel del svensk husmanskost. Det som jag inte kan speciellt mycket om är sydamerikansk och afrikansk (undantaget Nordafrika) matlagning. Om någon har tips på kokböcker eller liknande som täcker in dessa (kanske framför allt Afrika) så tar jag tacksamt emot dessa.

Vad kan man mer säga? Jag har testat att göra cider på de äpplen som vi har i trädgården och har nu ett par backar med torr cider som skall vi skall avnjuta under sommaren. Det kan nog bli något skrivet om detta till hösten. Jag brukar göra korv till jul och till sommarens grillning och kommer säkert att återkomma om detta också.

Vi får se vart det bär!

Tobias

En tanke på “Vad håller jag egentligen på med?

Lämna en kommentar